Nakenhet

Från Riksipedia

Hoppa till: navigering, sök

Naken ska en bra skådespelare vara i sitt uttryck.* Naket är ett av de bästa omdömen man kan få för en föreställning med ambitionen att uttrycka något djupgående om människan. Ibland är nakenheten mer konkret. Skådespelare tar av sig kläderna på scenen titt som tätt, och av varierande skäl. Ofta för att visa på en sårbarhet, då betyder den nakna huden blottad. Ibland för att chockera, ibland i en strävan efter större realism. Ska det knullas ska man vara naken, inget mer med det.

Länge förknippades nakenhet på scenen med avantgardistisk och experimentell scenkonst. Särskilt inom performancekonsten har man sedan 1970-talet använt sig av den nakna kroppen. Uttryck som det med tiden gått inflation i så att man inte längre med samma självklarhet kan utgå från att ”är det naket så är det nyskapande”. Det kan också vara några trötta posörer som försöker uppfinna hjulet på nytt.

Numera är det naket även på de stora institutionsscenerna. Kanske med samma ambition som avantgardisterna, att visa upp sitt fräcka nytänkande, låter etablerade regissörer skådespelarna ta av sig kläderna i alla möjliga sammanhang. Ibland kan man misstänka en gubbsjuk bitanke, påfallande ofta är det kvinnorna som visar mycket hud. En del kvinnliga scenkonstnärer använder nakenheten för att belysa könsrollsmönster, som när den finska dansaren och koreografen Paula Tuovinen dansade föreställningen Blonde, baserad på blondinskämt, helt naken. Eller när Malin Hellqvist-Sellén i Dom ger tanken kropp skapade ett rockband bestående av nakna kvinnor med kaninöron. Bruket och missbruket av nakenhet på scenen väcker skiftande reaktioner. Det bakomliggande syftet med nakenheten tycks lysa igenom och avspeglar sig i publikreaktionerna.


Personliga verktyg
Namnrymder
Varianter
Åtgärder
Om Riksteatern
Föreningsarbete
Arrangemanget
Synas och höras
Biografier & Teaterlexikon
Handböcker
Verktygslåda