Press & PR-arbete

Från Riksipedia

Hoppa till: navigering, sök

Riksteatern är en folkrörelse med drygt 230 teaterföreningar som äger en turnerande nationalscen och det är utgångspunkten för Riksteaterns pressarbete. I takt med regionaliseringen, då pengarna och makten successivt flyttas ut i regionerna, har det blivit viktigare än någonsin tidigare att visa just detta: att Riksteatern finns över hela Sverige - på lokal, regional och nationell nivå.

Målet för pressarbetet är att Riksteaterföreningarna lokalt, den regionala nivån och folkrörelsen nationellt ska uppfattas som tydliga och synliga ”aktörer att räkna med”. För media och journalister och i förlängningen även för allmänheten, publiken och politikerna i regionerna de verkar i.

För att lyckas är det av allra yttersta vikt att Riksteaterföreningarna, såväl de regionala som lokala, berättar om sin verksamhet för sina respektive viktiga journalistkontakter. Det kan handla om kommande föreställningar, men också om publiksiffror, jubileer, en ny ordförande, en jubilerande sekreterare, en särskild satsning och andra stora händelser under året. Det är viktigt att det blir tydligt vilken betydelse Riksteaterföreningarna har när det gäller att arrangera högkvalitativ scenkonst på just deras ort – och att det är helt beroende av ideellt arbetande teaterföreningsmedlemmar.

Riksteaterns pressansvariga bearbetar media som bevakar hela Sverige, inför höst- och vårsäsong samt inför premiärerna. Det handlar då om tidningar som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen, nyhetsbyrån TT Spektra, tv-program som Magasinet Sverige (SVT), SVT Gomorron, SVT Go’kväll, SVT Kulturnyheterna, Nyhetsmorgon i TV4, Efter tio (TV4) och radioprogram som SR Kulturnytt, P4 Premiär och P1 Morgon, med flera. Riksteaterns pressansvariga skickar alltid ett pressmeddelande till alla redaktioner som berörs längs med en turnés gång omkring två veckor innan premiär.

När det gäller lokal och regional press, tidningar och tv- och radioprogram med lokala och regionala bevakningsområden, ligger pressarbetesansvaret hos den regionala nivån och lokala föreningen. Det innebär att teaterföreningen bör kontakta sina lokala journalistkontakter när ett arrangemang närmar sig, omkring en till två veckor innan. Berätta till exempel gärna varför ni i föreningen köpt in just denna föreställning, hur ni tänker kring ert arrangemang och vilka ni samarbetar med.

Riksteaterns pressansvariga tillhandahåller pressmeddelanden för samtliga produktioner (finns på respektive produktionssida på Scenkonstportalen), pressbilder (som går att ladda ned från www.riksteatern.se/press) och förmedlar kontakt med de medverkande skådespelarna och artisterna. För en del produktioner finns högupplöst filmat material och ljud för radio och tv att ladda ned. I de fallen finns filmerna upplagda på Riksteaterns Youtubekanal samt på respektive produktionssida på Scenkonstportalen.

Riksteaterns pressansvariga meddelar alltid radio och tv som berörs längs med turnéns gång när sådant material finns tillgängligt och hjälper gärna till och berättar hur det laddas ned. Riksteaterns pressansvariga delar gärna med sig av sin kunskap och berättar för fler inom Riksteatern om sitt arbete. Vi har till exempel kontaktlistor till journalister över hela landet och finns också till hands för den som vill ha coachning i pressarbete. Vill någon förening eller konsulent ordna en utbildning i pressarbete så finns Riksteaterns pressansvariga tillgängliga för det också.

Personliga verktyg
Namnrymder
Varianter
Åtgärder
Om Riksteatern
Föreningsarbete
Arrangemanget
Synas och höras
Biografier & Teaterlexikon
Handböcker
Verktygslåda