Webbkanaler

Från Riksipedia

Hoppa till: navigering, sök

Innehåll

Föreningens hemsida

Sedan 2010 finns det en riksteatern.se-hemsida för varje teaterförening. Den hemsidan matas automatiskt med exempelvis kontaktuppgifter och kommande arrangemang, baserat på vad respektive förening registrerar via TF-sidorna. Föreningarnas hemsidor baseras på publiceringsverktyget Wordpress, som är ett av världens mest använda verktyg.

Hittills har drygt 100 av de lokala riksteaterföreningarna och samtliga regionala föreningar valt att ta steget vidare och använda hemsidan aktivt. Det innebär att man får inloggningsuppgifter så att man kan förändra utseendet, lägga till fler sidor och mer innehåll.

Är du intresserad av att din förening ska jobba aktivt med sin hemsida? Kontakta webmaster@riksteatern.se!

Webbhandboken

För de föreningar som är aktiva användare av sin hemsida finns en Webbhandbok där man kan få steg-för-steg-instruktioner kring de vanligaste frågorna.
Till Webbhandboken

Google Analytics

Google Analytics är den tjänst som Riksteatern använder för analys av de webbplatser som Riksteatern förvaltar. Alla webbplatser som förvaltas av Riksteatern har en spårningskod från Google installerad. Den visas på alla sidor vilket gör att Google kan följa trafiken och analysera den. All data sparas hos Google på deras servrar. Riksteaterns webbteam sammanställer viss data för intern månatlig rapportering.

Alla Riksteaterföreningar, både lokalt och regionalt, erbjuds att få månatliga rapporter e-postade till sig med statistik för sin webbplats. Detta är möjligt för de föreningar som använder Riksteaterns webbplatslösning.

Sociala medier

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknik, social interaktion och användargenererat innehåll. De mest kända exemplen är Facebook, Twitter, Linkedin och Google+. Det kan även innefatta andra Internetforum, sociala nätverk, bloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer.

Bambuser

Bambuser är en webbtjänst där användarna kan direktsända strömmade video (streama) via Internet. Antingen används en mobiltelefon eller en dator. Används en dator går det att utnyttja en webbkamera eller en vanlig videokamera med interface kopplad till datorn. Tjänsten är gratis för privatpersoner och icke-vinstdrivande organisationer. Då sändningen avslutats hamnar videon i ett arkiv och kan ses när som helst i efterhand. Möjligheterna med denna tjänst är stora. Då kraven på teknik är låga kan i princip vem som helst sända video. Oavsett om det är en föreläsning, en nyhetshändelse, ett event kan man dela med sig. Det går även att göra klippen privata och bara dela med sig till de man vill. Likheter finns med YouTube och Vimeo. Skillnaden är att man sänder direkt på Bambuser. Videon går att bädda in på webbplatser, bloggar och Facebook med fler tjänster. Då kan skaparen av videon lägga in till exempel ett klipp från ett event eller en föreläsning på lämplig sida.
Till Bambusers webbplats

Riksteatern nationellt använder Bambuser som kanal för att sända föreläsningar och seminarier.
Till Riksteaterns Bambuser-kanal

Blogg

En blogg är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg och/eller dagboksanteckningar på en webbsida där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen oftast är högst upp.

En teaterförening kan använda sig av bloggande för att löpande kommunicera med publik och medlemmar. Jämfört med andra sociala medier som Facebook och Twitter så ger en blogg betydligt större utrymme för den som skriver. Ett genomsnittligt blogginlägg är att jämföra med en tidningsartikel i omfattning. De teaterföreningar som har hemsida hos Riksteatern kan enkelt blogga, via hemsidesverktyget Wordpress.
Till webbhandboken, om bloggande

Riksteatern nationellt har Riksteaterbloggen, där ett antal skiftande antal personer bloggar samtidigt kring vitt skilda ämnen.
Till Riksteaterbloggen

Youtube

Youtube är en webbplats med videoklipp som laddas upp av dess användare. Riksteatern nationellt lägger ofta upp trailers och utdrag ur föreställningar på Riksteaterns kanal på Youtube.
Till Riksteaterns kanal på Youtube

Länkar till videoklipp på Youtube kan användas när en förening marknadsför föreställningar på egen hemsida eller Facebook.

Facebook

Facebook är en social nätverkstjänst där användarna kan skapa en personlig profil, lägga till andra användare som vänner och utbyta meddelanden, samt få automatiska meddelanden när någon postar meddelanden eller media på deras profil. Dessutom kan användare ansluta sig till intressegrupper, som exempelvis arbetsplats, skola eller universitet. År 2015 använder 50% av svenskarna Facebook dagligen.

Facebook är en mycket bra kanal för att ha kontakt med publik och medlemmar.
En lokal eller regional Riksteaterförening använder sig med fördel av en sk Sida på Facebook.

När föreningen har en Facebooksida kan ni börja använda sidan i er kommunikation. Första steget är att se till att ni får så många som möjligt att gilla sidan. Sen är det dags att börja kommunicera med de människor ni nu har kontakt med. Exempel på sådant ni kan kommunicera via Facebooksidan är:

Så här kan du använda trailer-materialet:

  1. Ladda ner trailer som fil: När du vill sprida trailern på teaterföreningens Facebooksida. Tagga då alltid #riksteatern, och lägg även gärna en länk till produktionens sida på riksteatern.se i den översta kommentaren. Facebook gillar videofiler bättre än externa länkar t. ex. Youtube – det visas i flera flöden och har därför bättre potential till större spridning. Dessutom presenteras det snyggare än externa länkar.
  2. Länka eller bädda in Youtube-trailer: När du vill länka till eller bädda in filmen på teaterföreningens lokala hemsida.


Till Så här kommer du igång med Facebook (Webbhandboken)

Poddradio

Poddsändning eller poddradio (engelska: podcast eller podcasting) är en metod att publicera (och för lyssnaren att prenumerera på) ljudfiler eller film via internet. Ordet "podcasting" är en sammanslagning av "pod" (ordagrant "kapsel" men syftande på media-spelaren Ipod) och engelskans "broadcast" (sändning).

Poddsändningar skiljer sig från andra sätt att tillhandahålla ljudfiler genom att RSS-flöden används för ändamålet. Därmed laddas filerna ner automatiskt när ett nytt avsnitt publiceras. Den relativa enkelheten gör att i princip vem som helst kan nå ut med hemproducerad radio eller film över hela världen. Poddsändningar beskrivs ibland som beröringspunkten mellan bloggande och vanlig radio. Till skillnad från radio (och i likhet med bloggande) är det teoretiskt helt gratis att sända podcast vilket gör att privatpersoner och kommersiella företag har liknande förutsättningar.

Riksteatern nationellt producerar sedan hösten 2012 regelbundet poddradioavsnitt.
Till Riksteaterns poddradio i iTunes
Till Riksteaterns poddradios RSS-flöde

Twitter

Twitter (engelska för ’kvitter’ eller ’kvittra’) är en social nätverkstjänst och mikroblogg där man skriver meddelanden, så kallade tweets, med en begränsning på 140 tecken. Dessa visas öppet på användarens profilsida. Användare kan prenumerera på andra användares meddelandeflöde, vilket kallas ”att följa” (engelska follow), en prenumerant kallas ”följare” (engelska follower).

Riksteaterföreningar kan använda sig av Twitter för att kommunicera nyheter och hålla kontakt med sin publik.
På mikrobloggen Twitter tweetar Riksteatern nationellt ut nyheter och kommentarer.
Till Riksteatern på Twitter

Verktyg

När du kommunicerar via hemsida och sociala medier så behöver du ibland anpassa bilder eller skicka stora filer. Här kommer ett par tips på verktyg som är gratis att använda.

Pixlr (bildbehandling)

Pixlr är ett gratis webbaserat verktyg för digital bildbehandling, och kan beskrivas som ett förenklat och avskalat Photoshop. Den som ibland behöver anpassa digitala bilder kan ha stor nytta av Pixlr.

För den som behöver anpassa bilder för användning på föreningens hemsida så finns det guider i Webbhandboken.

Sprend (filöverföring)

Sprend är ett verktyg för att enkelt överföra filer som är för stora att skicka via e-post. Det är alltså inget kommunikationsverktyg utan ett verktyg för att komma runt tekniska begränsningar i t.ex. e-post.

Så här funkar det:

  1. Avsändaren laddar upp en fil på upp till 2 GB till tjänstens serverdator.
  2. När uppladdningen är klar skickas ett e-postmeddelande till mottagaren av filen.
  3. Mottagaren öppnar meddelandet och klickar på länken.
  4. Länken tar mottagaren till nedladdningssidan där nedladdningen startas med ett klick.
  5. När nedladdningen är avslutad raderas filen från serverdatorn.

Genom att filen tar en omväg via Sprends server besparas både avsändare och mottagare problem med överfulla e-postlådor och andra begränsningar på bifogade filer.

Personliga verktyg
Namnrymder
Varianter
Åtgärder
Om Riksteatern
Föreningsarbete
Arrangemanget
Synas och höras
Biografier & Teaterlexikon
Handböcker
Verktygslåda