X-teater

Från Riksipedia

Hoppa till: navigering, sök

När resten av samhället frigjorde sig från det gamla skråtänkandet, från tvånget att axla sina föräldrars yrken – bli snickare som far eller ta över gården – och lyckligt skuttade ut i individualismens valfrihet, valde en yrkesgrupp att envist stanna kvar i det gamla. Teaterarbetarna.

Ofta ärvs teatergenerna både på mödernet och fädernet, de så kalllade teaterbarnen andas scendamm redan som spädisar och kan säga rollgestaltning innan de kan säga glass.

Att vara arbetarklass eller bara vanlig obildad medelklass är inte fint förrän man verkligen har lyckats inom teatern. Då är det å andra sidan ännu finare att kunna berätta anekdoter från sin svåra kamp för att erövra kulturens språk. Men för att trygga tillväxten av nya teaterbarn och hålla skråandan levande, tenderar även dessa teatermänniskor att välja andra teaterpersoner som kärlekspartners. Vilket ger upphov till den dokusåpakittlande scenkonstformen X-teater. De inblandades inbördes relationer blir så mycket mer brännande när teater ska skapas eftersom det på scenen nästan alltid handlar om just känslor och relationer. Hur är det att kyssa svinet som just dumpat dig?

Frågor som: hur mycket påverkas egentligen denna Hamletuppsättning av att Ofelia har legat med Hamlet men nu är gift med Laertes? intresserar den insatta publiken innerligt mycket, medan kritiken och teatervetenskapen generat tiger ihjäl x-faktorns betydelse för konstformen. Ett undantag gjordes när Mikael Persbrandt spelade Jean mot Maria Bonnevies Fröken Julie samtidigt som deras havererade relation var hetaste löpsedelsstoff . Då uttalade sig till och med den store Leif Zern i ämnet och Nummers chefredaktör Ylva Lagercrantz krävde att Dramatens skyddsombud skulle ingripa.


Personliga verktyg
Namnrymder
Varianter
Åtgärder
Om Riksteatern
Föreningsarbete
Arrangemanget
Synas och höras
Biografier & Teaterlexikon
Handböcker
Verktygslåda