Yta

Från Riksipedia

Hoppa till: navigering, sök

Yta är sprängstoff i teatervärlden. Uppfattningarna om ordets egentliga innebörd går vitt isär. Å ena sidan används det som ett rent skällsord, med likhetstecken mellan det ytliga, endimensionella och det platta, innehållslösa. Den teater som anklagas för att bara vara yta är ofta den rena underhållningsteatern som försörjer sig genom att erbjuda den lättdistraherade massan en flykt för stunden med hjälp av glitter och glamour.

Även institutionsteatrarnas publikfriande musikalsatsningar brukar befinna sig i skottlinjen, däribland Kharmen på Göteborgs Stadsteater 2005. Carmen, den kanske mest välkända och trallvänliga av operor, gjordes om till en populärare form och kallades följaktligen ytlig av recensenterna. Skådespelarnas medverkan i dessa sammanhang jämförs gärna med klippdockor, oförmögna att gestalta verkliga känslor. På andra sidan spektrumet betraktas yta i bemärkelsen estetik där stilisering och andra formgrepp bidrar med att ge dramat nya dimensioner. Här förknippas yta med teaternamn av en helt annan dignitet, storheter som Robert Wilson skapar estetiskt fulländade föreställningar där ytan är allt. En skådespelare i händerna på en Wilson är ingen platt pappfigur, utan ett redskap i konstnärens/auteurens (trend)känsliga händer.

De som helt förnekar ytans betydelse för scenkonsten är idag få. Den nutida politiska teatern ser till exempel väldigt annorlunda ut än vad den gjorde för några decennier sedan. Då tycktes den allmänna uppfattningen vara att publiken skulle hindras från att vaggas in i imperialistisk eskapism med hjälp av naturlig ljussättning och scenrum à la black box med rena tomma ytor. Idag framförs de mest radikala budskapen i de allra tjusigaste förpackningarna, se exempelvis på scenografen Sören Brunes samarbete med Suzanne Osten.

Med lite socker i botten så går medicinen ner. Ytan har berett plats åt allt namnkunnigare scenografer och ljussättare. Teaterns förnekelsefas är över, yta är det nya svarta.


Personliga verktyg
Namnrymder
Varianter
Åtgärder
Om Riksteatern
Föreningsarbete
Arrangemanget
Synas och höras
Biografier & Teaterlexikon
Handböcker
Verktygslåda