Birgitta Englin

Från Riksipedia

(Skillnad mellan versioner)
Hoppa till: navigering, sök
Rad 3: Rad 3:
– Teatern har viktiga uppgifter i vår globaliserade värld där synen på identitet - etnisk, religiös och nationell - förändras, säger Birgitta Englin.<br /><br />
– Teatern har viktiga uppgifter i vår globaliserade värld där synen på identitet - etnisk, religiös och nationell - förändras, säger Birgitta Englin.<br /><br />
Birgitta Englin föddes 1958 i Östersund. Hon växte upp i Karlstad och när hon som 11-åring fick möjlighet att spela elak fe i Törnrosa bestämde hon sig för att bli skådespelare. Hon studerade vid scenskolan i Göteborg 1979-82 och arbetade sedan som skådespelare på Upsala Stadsteater, Borås Stadsteater, Göteborgs stadsteater, Orionteatern, Moderna Dansteatern, Riksteatern samt Västmanlands- och Västernorrlands regionteatrar.<br /><br />
Birgitta Englin föddes 1958 i Östersund. Hon växte upp i Karlstad och när hon som 11-åring fick möjlighet att spela elak fe i Törnrosa bestämde hon sig för att bli skådespelare. Hon studerade vid scenskolan i Göteborg 1979-82 och arbetade sedan som skådespelare på Upsala Stadsteater, Borås Stadsteater, Göteborgs stadsteater, Orionteatern, Moderna Dansteatern, Riksteatern samt Västmanlands- och Västernorrlands regionteatrar.<br /><br />
-
Birgitta Englin har bland annat spelat flera titelroller på Upsala Stadsteater, till exempel ''Hebriana'' (av Lars Norén, i regi av Christian Tomner), ''Kanelbiten'' (av Lars Ahlin, i regi av Ulf Fredriksson) och ''Fröken Julie'' (av August Strindberg, i regi av Carolina Frände). Under 1997-2003 regisserade Birgitta Englin ett flertal föreställningar på Upsala Stadsteater, Dramaten, Stockholms Stadsteater och Riksteatern. På Upsala stadsteater satte Birgitta Englin till exempel upp föreställningarna Det är väl ett fritt land eller?, Ana Simovic bröst , Ur funktion och Elektra. Hennes mål var att göra scenkonsten tillgänglig för Uppsala kommuns många olika invånare. Arbetet med repertoarval, öppna arbetsprocesser samt olika former av marknadsföring och personalrekrytering blev mycket framgångsrikt. 2001 fick Birgitta Englin bland annat Svenska Dagbladets Thalia-pris, Expressens Teaterpris, Teaterkritikernas pris och Radio P4s kulturpris.  2002 regisserade Birgitta Englin Medea på Stockholms stadsteater.<br /><br />
+
Birgitta Englin har bland annat spelat flera titelroller på Upsala Stadsteater, till exempel ''Hebriana'' (av Lars Norén, i regi av Christian Tomner), ''Kanelbiten'' (av Lars Ahlin, i regi av Ulf Fredriksson) och ''Fröken Julie'' (av August Strindberg, i regi av Carolina Frände). Under 1997-2003 regisserade Birgitta Englin ett flertal föreställningar på Upsala Stadsteater, Dramaten, Stockholms Stadsteater och Riksteatern. På Upsala stadsteater satte Birgitta Englin till exempel upp föreställningarna ''Det är väl ett fritt land eller?, Ana Simovic bröst , Ur funktion'' och ''Elektra''. Hennes mål var att göra scenkonsten tillgänglig för Uppsala kommuns många olika invånare. Arbetet med repertoarval, öppna arbetsprocesser samt olika former av marknadsföring och personalrekrytering blev mycket framgångsrikt. 2001 fick Birgitta Englin bland annat ''Svenska Dagbladets Thalia-pris, Expressens Teaterpris, Teaterkritikernas pris'' och ''Radio P4s kulturpris''.  2002 regisserade Birgitta Englin ''Medea'' på Stockholms stadsteater.<br /><br />
-
2002-2004 regisserade hon Boston Marriage, Utanför mitt fönster, I väntan på Godot och Herr Arnes penningar på Dramaten. Birgitta Englin har regisserat flera föreställningar på Riksteatern under åren 2000-2004, bland annat Dit foten för dig, Den långa, långa resan (i samarbete med Upsala stadsteater) och Utanför mitt fönster (i samarbete med Dramaten). 2002 tog hon också initiativ till Riksteaterns nordisk/baltiska samarbetsprojekt Väv över vatten. Under åren 2000-2002 var Birgitta Englin representerad på Svenska Teaterbiennalen med produktionerna Ur Funktion, Dit foten för dig och Elektra. 2004 satte hon upp Brylluppet på danska Betty Nansen Teatret. 2004 utnämndes Birgitta Englin till ordförande för kommittén Jämställdhet inom scenkonsten, hon håller föredrag om jämställdhet och är debatt- och seminarieledare. Birgitta Englin har också varit radiokåsör och arbetat som pedagog vid Teaterhögskolan i Stockholm.<br /><br />
+
2002-2004 regisserade hon ''Boston Marriage, Utanför mitt fönster, I väntan på Godot'' och ''Herr Arnes penningar'' på Dramaten. Birgitta Englin har regisserat flera föreställningar på Riksteatern under åren 2000-2004, bland annat ''Dit foten för dig, Den långa, långa resan'' (i samarbete med Upsala stadsteater) och ''Utanför mitt fönster'' (i samarbete med Dramaten). 2002 tog hon också initiativ till Riksteaterns nordisk/baltiska samarbetsprojekt ''Väv över vatten''. Under åren 2000-2002 var Birgitta Englin representerad på Svenska Teaterbiennalen med produktionerna ''Ur Funktion, Dit foten för dig'' och ''Elektra''. 2004 satte hon upp ''Brylluppet'' på danska Betty Nansen Teatret. 2004 utnämndes Birgitta Englin till ordförande för kommittén Jämställdhet inom scenkonsten, hon håller föredrag om jämställdhet och är debatt- och seminarieledare. Birgitta Englin har också varit radiokåsör och arbetat som pedagog vid Teaterhögskolan i Stockholm.<br /><br />
Elin Wägner-sällskapet gav Birgitta Englin utmärkelsen Årets väckarklocka 2005. Birgitta Englin är ledamot i styrelserna för Danshögskolan och Dansens hus i Stockholm. Hon är också styrelseledamot i branschorganisationen Svensk Scenkonst liksom i nätverket Kultur och näringsliv. Birgitta Englin var även  ledamot i den statliga kommittén som såg över kulturpolitiken, dess inriktning och arbetsformer och lämnades till regeringen 2009.<br /><br />
Elin Wägner-sällskapet gav Birgitta Englin utmärkelsen Årets väckarklocka 2005. Birgitta Englin är ledamot i styrelserna för Danshögskolan och Dansens hus i Stockholm. Hon är också styrelseledamot i branschorganisationen Svensk Scenkonst liksom i nätverket Kultur och näringsliv. Birgitta Englin var även  ledamot i den statliga kommittén som såg över kulturpolitiken, dess inriktning och arbetsformer och lämnades till regeringen 2009.<br /><br />
===Fakta===
===Fakta===

Versionen från 8 maj 2013 kl. 10.05

Birgitta Englin tillträdde som vd för Riksteatern i mars 2005. Hon har arbetat som skådespelare och regissör, bland annat på Dramaten, Upsala Stadsteater, Riksteatern och flera länsteatrar. Hon har tagit initiativ till flera gränsöverskridande projekt där teatern möter andra delar av samhället på nya sätt.
– Riksteatern finns i hela Sverige, våra medlemmar gör stora insatser för kulturlivet på många orter i landet.

– Teatern har viktiga uppgifter i vår globaliserade värld där synen på identitet - etnisk, religiös och nationell - förändras, säger Birgitta Englin.

Birgitta Englin föddes 1958 i Östersund. Hon växte upp i Karlstad och när hon som 11-åring fick möjlighet att spela elak fe i Törnrosa bestämde hon sig för att bli skådespelare. Hon studerade vid scenskolan i Göteborg 1979-82 och arbetade sedan som skådespelare på Upsala Stadsteater, Borås Stadsteater, Göteborgs stadsteater, Orionteatern, Moderna Dansteatern, Riksteatern samt Västmanlands- och Västernorrlands regionteatrar.

Birgitta Englin har bland annat spelat flera titelroller på Upsala Stadsteater, till exempel Hebriana (av Lars Norén, i regi av Christian Tomner), Kanelbiten (av Lars Ahlin, i regi av Ulf Fredriksson) och Fröken Julie (av August Strindberg, i regi av Carolina Frände). Under 1997-2003 regisserade Birgitta Englin ett flertal föreställningar på Upsala Stadsteater, Dramaten, Stockholms Stadsteater och Riksteatern. På Upsala stadsteater satte Birgitta Englin till exempel upp föreställningarna Det är väl ett fritt land eller?, Ana Simovic bröst , Ur funktion och Elektra. Hennes mål var att göra scenkonsten tillgänglig för Uppsala kommuns många olika invånare. Arbetet med repertoarval, öppna arbetsprocesser samt olika former av marknadsföring och personalrekrytering blev mycket framgångsrikt. 2001 fick Birgitta Englin bland annat Svenska Dagbladets Thalia-pris, Expressens Teaterpris, Teaterkritikernas pris och Radio P4s kulturpris. 2002 regisserade Birgitta Englin Medea på Stockholms stadsteater.

2002-2004 regisserade hon Boston Marriage, Utanför mitt fönster, I väntan på Godot och Herr Arnes penningar på Dramaten. Birgitta Englin har regisserat flera föreställningar på Riksteatern under åren 2000-2004, bland annat Dit foten för dig, Den långa, långa resan (i samarbete med Upsala stadsteater) och Utanför mitt fönster (i samarbete med Dramaten). 2002 tog hon också initiativ till Riksteaterns nordisk/baltiska samarbetsprojekt Väv över vatten. Under åren 2000-2002 var Birgitta Englin representerad på Svenska Teaterbiennalen med produktionerna Ur Funktion, Dit foten för dig och Elektra. 2004 satte hon upp Brylluppet på danska Betty Nansen Teatret. 2004 utnämndes Birgitta Englin till ordförande för kommittén Jämställdhet inom scenkonsten, hon håller föredrag om jämställdhet och är debatt- och seminarieledare. Birgitta Englin har också varit radiokåsör och arbetat som pedagog vid Teaterhögskolan i Stockholm.

Elin Wägner-sällskapet gav Birgitta Englin utmärkelsen Årets väckarklocka 2005. Birgitta Englin är ledamot i styrelserna för Danshögskolan och Dansens hus i Stockholm. Hon är också styrelseledamot i branschorganisationen Svensk Scenkonst liksom i nätverket Kultur och näringsliv. Birgitta Englin var även ledamot i den statliga kommittén som såg över kulturpolitiken, dess inriktning och arbetsformer och lämnades till regeringen 2009.

Fakta

Vd för Riksteatern
Född: 1958


Personliga verktyg
Namnrymder
Varianter
Åtgärder
Om Riksteatern
Föreningsarbete
Arrangemanget
Synas och höras
Biografier & Teaterlexikon
Handböcker
Verktygslåda