Formulär: Uppföljning
Från Riksipedia
Version från den 20 maj 2014 kl. 13.18 av Henrik.broman@riksteatern.se (Diskussion | bidrag)
När formuläret är publicerat så vill du kunna följa upp resultaten, de inkomna svaren.
Börja med att gå in under Formulär i vänstra menyn.
Exempel på hur du kan följa upp resultatet
- Under Formulärinställningar - Notifikation på respektive formulär kan du ställa in så att du och/eller andra får ett mejl varje gång någon besökare fyller i och slutför formuläret.
- Under Inlägg hittar du alla inkomna svar på respektive formulär.
- Klickar du på Förhandsgranska så får du en förhandstitt på hur respektive formulär ser ut för besökarna.
- Under Importera/Exportera i vänstermenyn kan du få ut inkomna svar så att du kan hantera dem i Excel. Välj först vilket formulär du vill exportera. Du kan sen välja vilka fält du vill ta med i exporten, och du kan välja att bara ta med inkomna svar mellan vissa specifika datum. När du klickar Ladda ner Exportfil så får du spara filen som en .csv-fil.
Så här öppnar du .csv-filen i Excel
- Starta Excel
- Välj Öppna och bläddra fram till den .csv-fil du nyss sparade.
- Nu får du förmodligen upp ett fönster som heter Textimportguiden där du kan ändra inställningarna för hur .csv-filen ska importeras till Excel.
- I Steg 1 väljer du Avgränsade fält och klickar på Nästa.
- I Steg 2 bockar du ur Tab och bockar istället i Komma, då ska du se att datat kommer i prydliga spalter. Då klickar du därefter på Nästa.
- I Steg 3 kan du välja hur Excel ska hantera de olika kolumnerna. Om du t.ex. vill undvika att Excel ska försöka räkna om telefonnummer till mattetal så markerar du telefonnummerkolumnen och väljer att den ska hanteras som Text. När du är klar, klicka Slutför.